MAPPING

2006-2008


A partir del 2006, comencé una serie de mapas o actos dibujísticos que buscaban reconstruir una subjetividad tejida día a día. Utilicé mi casa como punto de partida y el cuerpo en sus sentidos como estrategia. Intercalados entre los objetos que me rodeaban, integré textos que registraban las percepciones de las “aberturas” del cuerpo: olores, sonidos o sabores que interactuaban al momento de dibujar.
ESPACIO-CORPORAL-PRIVADO

Tras ser comisionada con una pieza in-situ para el proyecto de investigación urbana Citámbulos, en la exposición Instant Urbanisim (Museo Suizo de Arquitectura, Basel, Suiza. 2007-2008). Me dí a la tarea de aplicar esta estructura de actos-dibujísticos a otros espacios que implicaban relaciones más complejas en lugares públicos como mercados ambulantes, cruces peligrosos, monumentos insólitos, lagos desecados o zonas de tránsito.
ESPACIO CORPORAL-PÚBLICO

Una segunda comisión me llevo a utilizar estos actos dibujísticos en un contexto histórico, dentro de la exposición Contraflujo, Independence and Revolution (Stanlee and Gerald Rubin Center for Visual Arts, Universidad de Texas en El Paso, 2010). Me propuse realizar un recorrido en la historia de México y su representación cómo estrategia mediática durante el año de los festejos del bicentenario de la Independencia y centenario de la Revolución Méxicana. Mezclando elementos, personajes y reivindicaciones que siguen vigentes o quedaron suspendidas en el tiempo sin resolverse a pesar de las dos revoluciones.
ESPACIO CORPORAL-TIEMPO


Starting in 2006, I began a series of maps or drawing-actions that sought to reconstruct a subjectivity that is woven day by day. I made use of my home as a starting point and the body in its senses as a strategy. Placed among the objects that surrounded me, I integrated texts that registered the perceptions of the of the body’s “openings”: smells, sounds or tastes that were interacting at the moment of drawing.
CORPOREAL SPACE-PRIVATE

After being commissioned to create an in-situ work for the urban research project Citámbulos, as part of the Instant Urbanism exhibition (Swiss Museum of Architecture, Basel, Switzerland, 2007-2008), I set about applying this structure of drawing actions to other spaces that implied more complex relations in public places such as street markets, dangerous road junctions, unusual monuments, dried up lakes or transited areas.
CORPOREAL SPACE-PUBLIC

A second commission led me to make use of these drawing actions in a historical context, as part of the exhibition Contraflujo, Independence and Revolution (Stanlee and Gerald Rubin Center for Visual Arts, University of Texas at El Paso, 2010). My proposal was to undertake a journey through the history of Mexico and its representation as a media strategy during the year of the celebrations for the bi-centenary of Independence and the centenary of the Mexican Revolution. This was achieved by blending elements, historical figures and arguments that remain relevant or have been suspended in time without being resolved, despite the two revolutions.
CORPOREAL SPACE-TIME